Varför bry sig om småsaker?

Alltså, det är så mycket som jag inte förstår mig på riktigt just nu. 
För det första, vad är det för snack om att hästar är frukt som så många skriver om på Facebook? Är jag dum som inte förstår nåt roligt skämt? Jag fattar verkligen inte det roliga. Tidigare har det varit häst-hamburgare och nu är det häst-frukt. Vadå? 
 
För det andra, vad är det för fel på folk som anmäler hit och dit? Har dom inget bättre för sig? Var är Sverige på väg? Mot USA, där man kan stämma företag för minsta lilla? Varför kan vi inte bara sluta bry oss om hur saker kan uppfattas? Folk kan hitta något sexistiskt, rasisiskt, könsdiskriminerande o.s.v. i precis vad som helst nu. Jag orkar verkligen inte med allt det där. Barn får inte klä ut sig till pepparkakor (ursäkta, har ni sett en vit pepparkaka nån gång?), en kvinna får inte gå och handla på en affär medan mannen står vid verktygshyllan och "leker" (Coop-reklamen), man får inte nämna anden i glaset i julkalendern. I julkalendern hade det tydligen också varit någon sexistisk anspelning. Har inte sett dessa två klipp så jag kan inte uttala mig riktigt om det. 
Hur kan man hålla på att anmäla såna saker, när det finns många tusentals klipp på Youtube där barnen sitter och bläddrar mellan klipp och vad som helst kan dyka upp. När nästan alla tv-program (jag vet att jag överdriver lite när jag säger nästan alla) nu för tiden pratar om sex. Det finns så mycket sex och våld överallt så varför bry sig så mycket om småsaker? Jag fattar det bara inte... 
Anden i glaset till exempel lekte vi när vi var små, men det hade jag nog inte sett på tv vad jag minns. Såna saker får man reda på ändå. 
 
Jag skulle gärna komma med några exempel på var vi kan vara på väg, vad som kan komma härnäst, men jag är för trött för att komma på några. Men om det ska fortsätta så kommer man snart att få tänka på varenda sak man säger, så man inte råkar anspela på något "dåligt". Är det inte bättre att vara som vanligt och inte anmärka på varenda sak som kan missuppfattas? Är det inte då man visar att alla är lika värda och visar för barnen att det inte är skillnad på folk bara för att de har olika hudfärg? Ju mer man påpekar ojämlikheter eller rasistiska anspelningar, desto värre tycker jag att man gör det. Till viss mån såklart. Nu pratar jag bara om såna saker som jag inte ens har en tanke på att det skulle anspela på något. Sen tycker jag såklart att det är fel att kvinnor och män har olika lön för lika arbete eller att folk kallar någon neger eller behandlar folk olika för att de är mörkhyade, homosexuella eller något annat. Men fokusera på det viktiga då. Med allt våld och alla hemskheter som händer här i världen nu, så borde man inte förstora upp småsaker. Ja, ni förstår hoppas jag. 
Det här blev mycket längre än jag hade tänkt! Var bara tvungen att skriva av mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0