Söndag

Idag tog jag och mamma en promenad i solskenet. Härlig dag! Sen fick jag god middag också. Snart är det ny arbetsvecka. Känns väl sådär... Hade gärna haft lite mer helg.

Går redan nu och funderar över sommarsemestern. När ska jag söka? Vad ska jag göra? Jag vill inte känna efter sommaren att jag inte har tagit vara på den. Men det är svårt när man är själv.

Eight below

Sitter och tittar på filmen Eight below. Usch, den är så hemsk. Man tycker så otroligt synd om hundarna som själva får kämpa för att överleva mitt i vintern på Antarktis. Det blir ofta värre när det är djur det handlar om av någon anledning. Ännu värre är ju att den är baserad på verkliga händelser (om jag inte minns helt fel).

Inväntar även besök av Sophia. Trevligt med lite sällskap såhär en lördagkväll.

Längtar så mycket till nästa lördag också, då nästan hela tjejgänget samlas för en kväll på Stadt! Det är Ladies night, med manliga dansare och annat roligt. :) Då ska jag ha mina nya kläder!

Nya kläder!

Här kommer bilder på en del av mina inköp. Dessutom köpte jag två t-shirts och ett svart linne. Längtar tills jag får använda mina nya kläder!

Som jag sa...

När man inte letar hittar man. :) Det räckte med en affär så var det köpstopp för mig sen! Hittade en massa fina kläder på Gina Tricot. Så nu har man lite nytt att lägga in i garderoben inför våren. :) Ska rensa ut lite gammalt urväxt nån dag.

Idag har det varit audition till Körslaget i Järvsö. Tänkte tanken om man skulle söka. Det hade varit roligt att testa. Men först och främst skulle jag ju till Hudik idag och OM jag nu skulle gå vidare (vilket jag inte hade haft så höga förhoppningar om) så hade tidpunkten passat dåligt med tanke på utbildningen som drar i gång på jobbet. Jag antar att man måste vara borta en hel del från jobbet om man ska vara med och det har jag varken råd eller tid med.
Det ska bli spännande att se vilka som kommer med! Borde ju vara åtminstone nån man känner igen. Hoppas dom får vara med ända till finalen.

Hudik!

Snart åker jag och mamma till Hudik. Får se om man hittar lite att shoppa.

Vaknade före klockan idag. Låg och drog mig en stund. Kollade sen på klockan, 8.00. Tio minuter innan den skulle ringa, 30 minuter innan jag hade tänkt kliva upp. Men hör och häpna, jag klev upp ändå! Jag kände mig skapligt pigg! Tänk att jag självmant kliver upp 8.00 på en lördag! Är det ett vuxentecken? :) Men jag är inte säker på att jag hade klivit upp om jag inte hade haft något inplanerat...

Fredagsmys

Ikväll har jag och mamma haft fredagsmys. Pappa är i fjällen så hon är ensam hemma i några dagar. Och i stället för att sitta ensamma på varsitt ställe så åt vi middag och tittade på tv tillsammans i stället. Köpte naturgodis som jag åt lite för mycket av. :)

På jobbet har jag varit lite off idag. Samtalen gick inte alltid så bra och jag var lite seg i tanken överlag. :) Åt lite för mycket fredagsfika, eftersom Karin hade bakat så mycket gott!

I morgon blir det en tripp till Hudik med mamma. Får se om man hittar något att handla. Är inte ute efter så mycket. Det brukar ju kunna sluta med att man hittar en del då! Kul att åka iväg och gå i affärer iaf.

Bzzzz

Dom ordnar med ventilationen här i huset så vi ska ha bättre luft. Idag när jag kom hem så hör jag ett surrande ljud i lägenheten. Ett konstant surrande...
Hoppas det inte alltid ska vara så.

Men...är det någon som är förvånad? Det är ju Lenas lägenhet vi pratar om!

Me and my army

Me and my army - The only one

Kleerup har gjort det igen. Är det nånting han kan så är det musik!
Klippet blev himla stort, så man ser bara halva videon, men det var det enda sättet att få in den i bloggen. Ni hör ju musiken och det är det viktigaste. :)

Mysfika!

Ikväll har jag haft en till mysig kväll tillsammans med en av mina goa vänner. Idag var det Therese som kom och förgyllde min kväll med en fika- och pratstund.

Filmen "Svinalängorna" var bra. Helt klart sevärd. Den var lite seg i början, men när den kom igång var den jättebra, hemsk och gripande.

Light!

Ljust i morse när jag gick till jobbet 7.15 och ljust när jag gick hem 16.30. Härligt när det går mot ljusare tider!
Ikväll blir det bio och fika med Kristin. Trevligt trevligt!

Härlig söndag

2-årskalas för bästa, sötaste August! Synd att han sov större delen av tiden. :) Men presenten verkade bli uppskattad iaf. Och gott fika fick jag.
Sen var det bara att åka hem, för jag hade bjudit hit mamma och pappa på middag. Bjöd på helstekt fläskytterfilé med fetaost, potatisklyftor och tzatziki. Till efterrätt blev det citronfromage.

Inne vs. ute

Kliver upp, tittar ut på en klarblå himmel med strålande sol och blir sugen på att hitta på nåt ute i dag. Tittar på termometern som visar -24. Inte lika sugen på att gå ut längre....
Det får nog bli en innedag idag. Städning, bakning och sen får vi se.

Hajar som hajar

Usch, såg på nyheterna för en stund sen om hajfångst, där dom skär av fenorna och sedan slänger tillbaka hajarna i vattnet, för att få plats med fler fenor på båten. Tydligen är fenorna det mest efterfrågade på hajen. Minns inte var det var någonstans, men det var så hemskt att se. Jag blev verkligen illa berörd. Hajarna kan leva i vattnet i upp till en vecka, men utan att kunna simma då dom inte har några fenor. Dom ligger bara på havsbotten i väntan på att dö. Fy vad grymt! Fattar inte hur man kan göra så! Dom kan väl åtminstone döda hajen direkt då så dom slipper lida, om dom nu ska envisas med att fånga dom för fenorna.

Apropå hajar kom jag och tänka på när vi var i Barcelona och gick till ett sånt där stort akvarium där dom visar en massa olika fiskar. Där fanns en haj som måste simma hela tiden för att överleva. Slutar den att simma så dör den. Det låter jobbigt!

Resan

Resan började på söndagen, vid 18-tiden då jag tog tåget till Stockholm. Klev in i Emmas och Jockes lägenhet vid tio på kvällen. Ett par timmar senare somnade vi och fyra timmar därefter klev vi upp, eftersom taxin hämtade oss halv fem på morgonen. Trötta åkte vi mot Arlanda och incheckningen gick snabbt eftersom det inte var någon före oss. Åt frukost och väntade vid gaten. Vi fick kliva ombord på flyget i ungefär rätt tid, men där fick vi vänta ännu mer. 50 minuter för sent lyfte vi från svensk mark.
På nerresan om man ska semestra på ön Sal som vi gjorde, får man mellanlanda på ön Boavista. Detta är två av Kap verdes tio öar. Tror det tog 1-1,5 timme innan vi sedan lyfte igen, för en flygtur på tio minuter. Det var inte långt mellan öarna. :) Efter nio timmar på flygplanet fick vi till slut stiga ur på ön Sal.
Vi fick bagaget tidigt och kom bland dom första till transferbussarna. Vi letade upp våran buss dit vi kom först. Chauffören hjälpte oss med bagaget som transporterade på en släpvagn med "tygtak" efter bussen. Vi tog plats i den lilla bussen och när fler hotellgäster kom dit började vi fundera på om det var en repris på vår "pensionärskryssning" fast på charter! Vi tittade in i bussen till vänster om oss där alla lite yngre samlades och funderade på om vi hade valt fel ställe att bo på! Men senare visade det sig att vi bodde på samma hotell. :)
När vi kom till hotellet fick vi en välkomstdrink och vårat All inclusive-armband. Efter att ha kommit i ordning på rummet och bytt om gick vi och tittade lite på hotellområdet, som var väldigt stort. Vi fortsatte ner till stranden och fotograferade lite. Det blev en ganska tidig middag och tidig kväll efter ganska lite sömn natten innan.

Oj, det här verkar bli långt. Får nog sammanfatta resten av veckan lite kortare. :)

På dagarna låg vi i solstolen vid poolen hela dagarna. Läste en hel del och drack drinkar, cola och öl (fast jag drack ju inte öl). :) Allt man kunde äta och dricka på hotellet var det bara att hämta utan att betala något. Vattenflaskor var det också bara att hämta. Så vill man, behöver man inte lägga ut ett öre när man är där. Precis vid poolområdet fanns en restaurang, där vi åt lunch varje dag. Totalt fanns sex restauranger på hotellet och vi åt middag en gång på varje restaurang. Överlag var det bra mat och det var stora bufféer så man åt hur mycket som helst.

På kvällarna var det shower på hotellet. Vi var där ett par gånger och tittade. Dom andra kvällarna åt vi middag sent och gick hem till rummet efter maten och la oss och läste.
På dagarna hade dom diverse aktiviteter, men vi var där för att slappa så vi låg kvar i solstolarna i stället. :) Tanken var ju att jag skulle prova på windsurfing, men det blåste mycket så vågorna var så höga så det kändes inte bra att testa för första gången då. :)
En dag blåste det riktigt ordentligt. Vi låg och solade större delen av dagen ändå, men till slut bestämde vi oss för att ta en promenad efter stranden in till staden (eller byn) Santa Maria. Det blev nästan som ett träningspass för oss. Vi fick gå i rejäl motvind i sanden. Vågorna var jättehöga och det var ganska tomt på stranden. Sanden blåste rakt emot våra kroppar, där vi gick i bikini. Inte speciellt skönt. :) Emma kom med en väldigt träffande kommentar: "Det är som att gå på ett fjäll, fast tvärtom". Exakt så var det. :)

Till slut kom vi i alla fall fram till stan och där åt vi välförtjänt italiensk glass. Sen gick vi runt och fotograferade. Vi hade bestämt oss för att ta strandvägen tillbaka till hotellet också och ingången mellan stranden och hotellet stängde klockan 19.00, så då skulle vi vara tillbaka. Vi började gå tillbaka i tid tyckte vi, men vi blev mer och mer stressade, så efter ett tag bestämde vi oss för att springa en bit. Dåligt tränad som man är orkade jag inte så länge, men efter att ha gått en bit igen kände jag att vi nog måste springa för att hinna, så sista biten blev ett litet joggingpass. Ganska mörkt, oupplyst efter stranden kändes mindre bra. :) Exakt klockan 19.00 sprang vi in genom grindarna! Phu!

Det var trevlig befolkning där, men ibland blev det lite jobbigt. Alla som hade små souveniraffärer eller marknader kom och ville ta i hand och hälsa, visa vad de sålde och såklart sälja något. Vi fick presenter av dom (armband och halsband), vilket gav en nästan dåligt samvete för att man inte handlade. Vi sa bara att vi skulle komma tillbaka. Det gjorde vi såklart inte, utan i stället fick vi ta omvägar när vi var inne i stan och undvika alla vägar där vi träffat på försäljare.
Vi blev dessutom erbjudna att byta en av oss mot en killes affär! Nej tack. :)

En kväll åt vi middag inne i stan, på en mysig restaurang som heter Chez Pastis. Väldigt god mat var det och en jättetrevlig italiensk ägare. Den tycker jag att man ska besöka om man åker dit. Synd att man inte hade fler dagar på sig så man kunde äta där fler gånger. Efter middagen gick vi till en mysig bar, Blue bar, där vi drack ett par goda drinkar. DJ:en där spelade riktigt skön musik också.

Hemresan gick smidigt den också. Vi fick sitta kanske tre timmar och vänta på flygplatsen på grund av att flyget hade blivit försenat ner från Sverige för att det var sån motvind. När vi skulle gå genom säkerhetskontrollen måste dom ha sett nåt skumt i min handväska i röntgenmaskinen, för polisen som stog där ville titta i den. Och det var den grundligaste undersökningen av en väska jag sett. Han tog upp nästan varje grej jag hade där. Böckerna bläddrade han snabbt igenom, han inspekterade mobilen och plockade ur kameran ur fodralet. Vet inte vad dom kan ha sett.
Flygresan gick snabbt (drygt 6 timmar, utan mellanlandning denna gång) tack vare medvinden vi hade så trots att vi lyfte mer än en timme efter utsatt tid, landade vi nästan exakt då vi skulle. Väl på Arlanda fick jag vänta i fyra timmar på mitt tåg, så jag la mig på en bänk där och försökte sova. Som tur är har dom vadderade och sköna bänkar. :) På tåget lyckades jag sova lite mer. Det var nära att vi fick åka buss från Kilafors, men vi klarade oss och kom undan med en kvarts försening till Ljusdal.

Det var vår resa det. :) Förlåt för ett så långt inlägg! Undrar om någon har orkat läsa ända hit!

Gott gott i gott gott

Efter jobbet blev det som sagt lite bakning. Gjorde chokladmuffins med bitar av mjölkchoklad och vit choklad i. Mums!
Sen blev det middag, den gamla vanliga fredagsmiddagen nachos. Tror jag åt lite för mycket. Blev så spänd i magen, typ magknip. Men jag kunde ju inte låta bli att provsmaka en muffin. :)
Och det blev lite mjölkchoklad över, så ikväll har jag fuskat lite och ätit lite choklad. Det var ingen idé att spara så lite.

Och annars då? Händer inte särskilt mycket just nu. Det kanske är därför bloggen känns lite tråkig nu för tiden. :) Jag får se om jag orkar berätta lite mer om resan ikväll. Skjuter ju bara upp det hela tiden.

Fredag!

Snart är det helg! Så skönt! Och jag slutar 15.00 idag (började 7.00), så det är ännu bättre. Ska nog försöka hinna baka lite efter jobbet, så har jag helgen fri från planer. Får se om det blir någon skidåkning i helgen. Skulle vara bra att komma igång.

Tandis

Besöket hos tandläkaren gick snabbt och relativt smärtfritt. Inga hål. Skönt. :)

Idag skulle vi ha planerat inför utbildningen av en ny grupp som börjar snart, men min utbildningskollega är sjuk eller vabbar, så vi får skjuta på det. Och igår skulle jag ha haft utbildning ett par timmar men det sköt dom också fram. Synd. Det är skönt att få lite omväxling i jobbet. Men det blir ju någon annan dag i stället då.

Snart är det helg! Härligt. :)
Det vräker ner snö utanför fönstret och igår snöade det också jättemycket. Man börjar längta efter vår... Men jag ska försöka åka en hel del skidor innan våren kommer. Måste bara komma igång igen efter resan.

Nu (15.30) har jag precis kommit tillbaka från min lunch. Jobbar kväll i dag, till 19.00. Sen blir det hem och lägga sig i tv-soffan.
Ställde mig på vågen i morse och ett kg har jag nu tappat av semesterkilona, hälften kvar. Sen är jag tillbaka där jag var innan jag åkte, efter att ha gått ner lite under januari.
Sen ska jag fortsätta försöka gå ner ett par till.
Känner mig duktig som håller mig från att äta godis. Köpte ju med mig lite från taxfree, som fortfarande ligger oöppnat. Hade tänkt fråga om mamma och pappa ville förvara det åt mig, men det behövs nog inte. :) Bestämmer jag mig, så klarar jag att hålla mig. Och nu är jag mer bestämd än på länge.
Tyvärr är det ju det här med fikabröd som kan ställa till det lite. Man vill ju gärna ta nåt ibland på kvällarna, något annat än mackor eller frukt. Och i helgen är jag sugen på att baka en del. Har bakat så lite på sista tiden. Så det blir nog lite bakning så får jag försöka att inte äta så mycket.

I morgon ska jag till tandläkaren...usch. Dom ringde i måndags och frågade om jag vill komma på torsdag för dom hade fått ett återbud.

Skrock

Tur att man inte är skrockfull. I morse när jag klev ut från lägenheten stog en stege precis utanför dörren, så för att komma till trappan var jag tvungen att gå under den. Eller, om jag nu hade varit skrockfull, så hade jag kunnat fälla ihop den, gå förbi, och sen ställa upp den igen, men det kändes lite väl krångligt. :)

Edit
Stegen stog kvar när jag kom hem, så nu har jag gått under stege två gånger på en dag. Om det nu skulle betyda otur så får jag antingen dubbel otur, eller så gick oturen tillbaka den andra gången. :)

Trevlig lördagskväll

Igår var jag hos Sophia. En tjej som jobbade på DHL när jag började där. Vi umgicks aldrig privat och har inte haft någon kontakt efter att hon slutade, men har träffat på varandra på köpingen lite då och då och stått och pratat en massa. Till slut tog Sophia tag i saken och bjöd hem mig på middag. :) Hon gjorde tacos, alltid lika gott! Och sen satt vi och pratade i flera timmar. Väldigt trevligt var det!

Idag ska Sandra komma och hälsa på. Alltid lika kul att träffa henne!

Skotta snö

Dagens träning (hm...det låter ju som att man tränar varje dag det, eller?) bestod av snöskottning. Jag skulle få fram bilen. :) Efter snöovädret i torsdags natt var den ju ganska insnöad. Efter ett tag hade jag sån tur att det kom två killar med varsin traktor (en stor och en liten) och hjälpte till att få bort en del snö. Så det blev lite lättare då. :)

Före snöskottningen

Vad blev det för mat?

För att variera sig lite testade jag nåt nytt idag. Köttfärsfyllda paprikahalvor. Hade tänkt krydda med tacokrydda, men hade ingen hemma så jag använde salt, peppar och paprikapulver i stället. På ena halvan hade jag även lite pesto med smak av soltorkade tomater och det var ganska gott. Och så riven ost ovanpå. Och avokado till det.
Tänkte även lyxa till det med rosévin, men tyvärr var det inte ett så gott vin. :/

Snödrivor

Oj vad det har snöat i natt! Och blåst ordentligt har det gjort, så snön har drivit. I morse när jag skulle till jobbet fick jag trycka upp dörren, men lyckades bara få upp den så jag precis kom ut. Sen var det bara att kliva ut i flera dm snö, som nådde nästan till knäna. Tur att jag inte skulle åka bil till jobbet. Det hade aldrig gått. När man gick till jobbet var det många som stog och skottade gårdarna, och bilarna var helt insnöade.
Men tänk vad snabbt det kan växla. Från snöstorm i natt till att det är jättefint väder i dag. Det ser till och med vindstilla ut.

Fredagsmat

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra fredagsmat. Nåt gott och enkelt. Det ska gå snabbt att göra. Jag äter nästan varje fredag numera tacos i olika former. Ibland varierar jag med varma mackor eller nåt. Men det skulle ju vara roligt att ha något mer att varva med.
Har du något bra förslag åt mig?

Snön yr

Nu har jag äntligen kommit ikapp med bloggläsandet. Skönt. :) Förstår inte varför man fortsätter att läsa vissa bloggar egentligen. Man vet inte riktigt varför man följer dom, men kan ändå inte låta bli.
Hade tänkt berätta om resan ikväll, men orkar inte nu. Ska försöka göra det i morgon.
Idag var det inget skönt väder ute. Det snöade och blåste när jag gick från jobbet. Det är inte alls roligt att vara utomlands i sommarväder ena dan och nästa vara tillbaka i vintervädret. Nu vill man ju bara ha vår och sommar. Får se hur det går att komma igång med skidåkningen också. Man tappar suget lite...
I morgon är det fredag...skönt! Känns bra att börja med en lite kortare vecka efter semestern.

Så gick det...

I morse ställde jag mig på vågen. Som jag misstänkte och var rädd för så har jag gått upp under den här veckan, hela 2 kg! Så nu är man tillbaka på ruta 1. Bara att ta nya tag.
Jag köpte ju faktiskt lite smått och gott på taxfree, men det ska jag försöka att spara nån månad tills jag känner att jag är nöjd och kan börja äta lite godsaker igen. :) Lyckas jag hålla mig, trots att jag vet att det finns hemma, så kommer jag att känna mig väldigt duktig!

Mat!

Man har ätit så mycket under den här veckan så jag undrar hur man ska klara sig på normalstora portioner nu igen.
Stor frukost, stor lunch och middag, med flera portioner och efterrätt dom flesta måltiderna! Undrar hur mycket man har töjt ut matsäcken. :)

Ikväll var jag på jobbet på månadsmöte. Blev ett långt möte. Nu är det dags att lägga sig. Man har lite sömn att ta igen... Skönt att det bara är tre dagar till helg.
Jag berättar mer om resan nån annan dag...

Hemma

Nu är jag hemma efter en härlig vecka i solen. Skönt att solen lyser här också. Lite vårväder känns det som. Har suttit ett tag nu och tagit igen lite facebookande och bloggläsande. 116 nya inlägg var det att läsa i bloggarna jag följer. Har INTE hunnit med att läsa alla! Inte hälften heller. :) Får ta lite i taget... Nu måste jag ut och fixa lite ärenden. Återkommer senare med bilder och lite mer om hur resan har varit.

Kap Verde

Här har vi det bra, solar hela dagarna, äter en massa gott och tar många bilder. Bara två dagar kvar...