Hemma igen

Nu har jag varit hemma i några dagar. Men tänk vad svårt det är att komma in i dom vardagliga rutinerna igen, med att planera/laga mat, städa och allt sånt. Det har gått bra att jobba, men redan efter två dagars jobb känns det tungt att det är så långt till augusti. Hoppas tiden går snabbt fram till dess. Jag ska börja kolla efter lägenheter snart. I går var Kristin här på dan. Vi åt semla, kollade på mina bilder från resan och pratade en massa. Sen kom Sandra och vi gick till Adele. Det var trevligt! Vi gick på Stadt och kollade på Swingfly, men hann bara höra tre låtar. I dag har jag och Sandra legat i sängen halva dan, kollat på mina bilder, tittat på Baksmällan 2 och ätit pizza. Mysdag med bästa vännen! Tänkte berätta om sista dagen i Vietnam. Vi låg på stranden så länge vi kunde, ända tills det började duggregna lite sent på eftermiddagen. Vi gjorde oss i ordning och tog bussen till en fiskrestaurang. Men vad var det för buss vi åkte egentligen? Det kom en buss innan vi hade hunnit till busshållplatsen, men jag tittade mot den och busschauffören blinkade med helljuset och jag nickade, så den stannade och plockade upp oss. Där visade det sig att det inte fanns någon bussvärd som tog betalt (som i alla andra bussar) och det satt bara några ryssar i den. Vi frågade vad det var för buss men dom kunde inte prata engelska. Men vi åkte med och ställde oss upp när vi närmade oss restaurangen. Innan vi hoppade av gav vi chauffören lite pengar, men vi hade nog lika gärna kunnat åka gratis. Sista kvällen lyxade vi till det med hummer. Sen promenerade vi tillbaka och shoppade lite efter vägen. Vi gick till My spa och fick massage. Caroline tog ännu en thaimassage och jag tog fotmassage (som gick ända upp till knäna och avslutades med huvud-, ansikts- och axelmassage. Sen gick vi till surfarbaren och drack någon drink samt spelade biljard med en dansk, en norsk och tre estlänningar. Fast dansken och norsken gick nästan direkt. Klockan tolv på natten gick vi mot hotellet och tänkte äta nåt på vägen, men det visade sig att allt var stängt. Men restaurangen på hotellet hade öppet så vi köpte pizza och toast med strips. Halv tre på natten gick bussen från hotellet mot flygplatsen. Jag somnade ganska snabbt men vaknade när vi stannade för en kisspaus. Jag satt kvar på bussen men hade ändå lite svårare att somna om. Efter vägen regnade det och var översvämningar på många ställen. I Saigon åskade och blixtrade det. På flygplatsen var vi fyra timmar före avgång. När vi väl satt på planet hade vi 12,5 timmes flygresa framför oss. Det gick bra men blev lite drygt. Jag hann med att se fyra filmer. :) Jag hann som tur var med det tidigaste tåget hem och 22.20 kom jag fram till Ljusdal där jag möttes av mamma och pappa. Jag gick och la mig direkt när jag kom hem eftersom jag skulle jobba dagen efter. Då hade jag varit uppe i ca 45 timmar och bara sovit lite sporadiskt på bussen och flyget. Jag har haft en underbar semester och är så glad för att Caroline frågade om jag ville följa med. Det har verkligen fungerat bra att resa med henne och vi har kommit överens hela tiden. :)

Last night

Vi har haft en bra sista dag. Klev upp ganska tidigt och har legat vid poolen hela dan. Sen har vi fått massage, ätit hummer och druckit drinkar och spelat biljard på en bar. Vi avslutade med att äta lite mer mat på hotellet. Vi gick aldrig och la oss och sitter nu och väntar på bussen som går halv tre mot flygplatsen. Vi försöker sova på bussen istället.

En dag kvar

Nu har vi bara en dag kvar av våran semester, men det är skönt att vi har hela dagen och inte åker med transferbussen förrän i morgon natt.
I går åkte vi på en privat utflykt med en guide till ett berg där det ligger en stor vilande Buddha (14 m lång och 8 m hög). Vi åkte en linbana upp på berget, 1,2 km lång. Till och med jag som inte är höjdrädd tyckte det blev lite småläskigt när vi var så högt upp, men samtidigt var det lite härligt också. :) Efter linbanan fick vi gå en massa trappsteg upp till Buddhan. På utflykten stannade vi även till på några andra ställen också där vi fick intressant information från guiden. Han var duktig och jättetrevlig och glad, men det var ibland lite svårt att förstå honom. Även dom som är duktiga på engelska här är svåra att förstå. Vi var tillbaka på hotellet mitt på dagen och hann lägga oss vid poolen några timmar också.
I morse klev vi upp tidigt för att lägga oss på stranden eftersom det var så fint väder. Efter några molniga dagar vill vi nu pressa så mycket vi kan innan vi åker hem. Dock kanske det blev lite för mycket pressande, då i alla fall jag har bränt mig lite. På eftermiddagen tog vi taxi till de röda sanddynorna som finns här. Det var jättevackert och häftigt med dessa kullar av sand, den mjukaste sanden jag någonsin gått i tror jag. Vi väntade på att få se solnedgången, men tyvärr gick den ner bakom molnen så vi såg inte så mycket. Men det var fint ändå. :)

Massage

I morse klev vi upp lite tidigare (strax efter sju) och åt frukost, för att sen åka in till stan och promenera vid fiskehamnen och se när fiskarna tog upp näten. Sen har vi legat på stranden hela dan. Tyvärr har det varit lite molnigt de senaste dagarna, men det är ändå varmt och man får färg ändå. Men vi hoppas på bättre väder dom sista dagarna.
Just nu ligger Caroline och får vietnamesisk massage. Själv valde jag att ta det i morgon, eftersom jag bränt min arm rätt mycket. Jag var så klantig så jag glömde att smörja in den med solkräm i går. Men jag upptäckte det mitt på dan när den var väldigt röd. Sen har jag täckt över den hela tiden efter det. Det blev inte så farligt som det kunde ha blivit, men jag tror att det är skönt att vänta lite med massagen. 70 minuters helkroppsmassage kostar 14 dollar, vilket är omkring 100 kr!
Vi har även shoppat en del i dag.

Barhäng

Just nu sitter vi på en bar vid havet och drinkar lite drinkar/öl. Vi har även spelat ett par omgångar biljard och kan konstatera att vi är riktigt dåliga, men kul är det. :) Vi vann en varsin gång.

Den långa bussresan

Nu är vi tillbaka i Phan Thiet och är så otroligt glada för det! Och för att vi lever! Det var den värsta bussresan vi någonsin upplevt! Det var en liten buss, typ minibuss och det var vi två och ett gäng vietnameser i bussen. Resan tog 4,5 timme och det var dom längsta timmarna i våra liv tror jag. Första timmen var ok, för då var vi fortfarande inne i stan och man körde ganska långsamt. När vi sedan kom ut ur stan och körde på motorvägen skulle våran busschaufför köra om varenda bil/lastbil han kom i kapp.
Vi fick platserna precis vid dörren, jag satt mot gången och hade ingen framför mig och såg alltså allt som hände på vägen, vilket inte är en fördel i det här fallet. Det hade varit så mycket skönare att sitta längst bak och inte se nåt. Man satt med hjärtat i halsgropen hela resan och höll i sig i räcket framför sig, som om det skulle hjälpa när det inte fanns något bälte på våra platser (det fanns på dom andra, men dom användes inte). Alla på bussen låg och sov en stor del av resan, medan vi satt och pratade och skrattade typ oavbrutet för vi var så trötta, spända och nervösa. Vi trodde vi skulle sova, men insåg att vi inte hade kunnat slappna av.
Här kör dom verkligen utan regler verkar det som. Dom kör om hejvilt och tutar, blinkar med helljusen eller med varningsblinkers för att mötande trafik ska flytta sig. Dom kör dessutom ofta med helljusen på trots att dom möter andra bilar. Jag trodde aldrig att jag skulle bli lättad över att chauffören körde om på insidan, precis vid vägrenen, men så var det. Då hade man ju inte två lyktor rakt framför sig i alla fall! När vi sedan svängde av mot Phan Thiet, någon km innan stan, visade det sig att chauffören inte hittade och fick fråga passagerarna var han skulle köra.
Inte nog med detta. När vi kom fram och skulle åka till Ham Thien, där vi bor, vågade vi ju inte ta någon buss utan tog taxi i stället. Men vi fick åka med, antagligen, Phan Thiets galnaste taxichaufför. Han satt med mobilen ibland och hade knappt koll på vägen. Han körde typ mitt i vägen och ibland på fel sida, även vid möten med bussar och jag satt återigen och var livrädd. Det märkte även han så han satt och fnissade. Det kändes som om han körde så för att jävlas. Aldrig mer någon ung chaufför i detta land! I morgon ska vi njuta sååå mycket av att ligga på stranden!
Men Saigon är en fantastisk stad. Igår såg vi den uppifrån på kvällen och det var så fint! Vi åker gärna tillbaka dit, men just nu ska det bli skönt med lite lugnare tempo.

Chopsticks

Klockan är nu ett på natten och vi ska sova. Skönt att vila fötterna!
Idag har jag iaf lärt mig att äta med pinnar. :)
Imorgon lämnar vi Saigon. Tar bussen kl 18.00. Tråkigt att lämna denna stad men härligt att ligga på stranden igen!

Tunnlar!

Då har jag fått svaret så nu behöver jag inte försöka gå in på Facebook mer. Tack Kristin!

I dag har vi varit till Cu Chi-tunnlarna. Vi tog lokalbussarna dit vilket tog totalt 2,5 timme enkel resa och kostade ca 4-5 kr! Det är enkelt att åka buss för det finns alltid en värd som säger till när vi ska av, även om vi inte sagt var vi ska. :) Om man ska till ett turistmål förstår dom det.

Tunnlarna var spännande. Det var nästan inga folk där vilket var skönt. Vi fick en guidad tur och var bara sex personer, bl.a. två svenska killar.
Att gå genom tunnlarna var spännande, trångt och en utmaning för både mig och Caroline. För henne pga att hon var rädd att det skulle vara klaustrofobiskt och för mig för att det fanns fladdermöss som flög över huvudet. Och det fanns inte mycket utrymme för jag gick så mycket på huk jag kunde och slog huvudet ett par gånger! Usch vad dom är äckliga! Men dom var iaf ganska små. Jag sprang (så gott det gick) bara igenom och vågade inte titta upp när jag gick förbi dom.
Nu kan vi båda känna oss stolta!

Nu är kl 20.40 här och vi kom nyss till hotellet. Nu ska vi duscha och sen gå och ta nån drink på en takterass. :)
Jo då, vi har det bra här!

Toaletten

Måste bara tillägga att här på hotellet har vi en toalett med uppvärmd sits, samt rumpsköljning om man vill. :) Lite skillnad mot för på tåget!

Saigon!

Nu är vi framme i Saigon! Vilken otrolig stad det verkar vara! Vi bor på ett riktigt lyxhotell med utsikt över Saigonfloden! Ni kan se utsikten på bilden. Vilket välkomnande vi fick när vi kom fram trots att vi såg ut som två backpackers som inte alls hörde hemma här. :)
Tågresan gick bra. Det var ganska sköna sittplatser och luftkonditionering. Tåget var fullt och vi var dom enda turisterna i vår vagn så att det stog Foreigner på biljetten var nog bara ett konstaterande att vi var utlänningar. :) Men dom kollade aldrig på biljetten. Tåget gnisslade och knakade och gick i ca 40-50 km/tim så vi hann se mycket. :) Att åka 20 mil tog 6 timmar.
Mest spännande blev nog tågresan för Caroline som behövde gå på toa, som var ett hål i golvet som man fick huka sig över och kissa ner på spåret! Som tur var behövde jag inte gå.

Och så var det det här med att ringa hem. Här i Saigon behöver man telefonkort till telefonkioskerna och vi har inte hittat nån som säljer såna så vi försöker imorgon igen! Ska fråga i hotellreceptionen.

Och Facebook verkar inte fungera här heller. Någon som vet om det är förbjudet med Facebook här?! :)

Phone home

I dag testade vi att aka buss for forsta gangen. Det var inga storre problem. En dam kom och tog betalt och nar vi ville av stallde vi oss bara vid dorren sa skrek hon at busschaufforen att han skulle stanna. Vi hoppade av lite for tidigt men med kartan till hjalp sa tog vi oss till tagstationen. Vi kom till en byggnad och funderade pa om det kunde vara tagstationen. Vi gick och fragade en person och visade honom pa kartan och sa pekade han bara in, sa vi hade kommit ratt. :) Nu har vi kopt biljetter till i morgon, da vi aker till Saigon. Vi fick "Foreigner tickets" (direkt oversatt utlanningsbiljetter), vilket innebar mjuka saten i stallet for trabankar, samt air condition! Det blir en upplevelse att aka tag. :)
Sen tog vi buss tillbaka och hoppade av vid fiskehamnen och marknaden, men dom holl pa att stanga. Man ska vara dar pa morgonen tror jag. Sa vi borjade ga efter vagen tills vi kom till en busshallplats.
Vi hann med att ligga en stund vid poolen pa eftermiddagen och dricka ett par goda drinkar.
I kvall har vi atit pa en restaurang vid havet. Tva forratter, tva varmratter, en soppa, tva ol och tva coca cola kostade totalt ca 100 kr, inklusive dricks!
Och sa till rubriken da. Vi forsoker att ringa hem ska ni veta. I gar kopte jag ett telefonkort och Caroline ett sim-kort. Hennes telefon visade sig vara last sa det fungerade inte. I dag tankte vi darfor ringa fran en telefonkiosk sa Caroline gick och kopte ett telefonkort hon ocksa. Sen fragade vi efter narmaste telefonkiosk i hotellreceptionen och visade henne kortet vi hade for att hon skulle forsta. Da visade det sig vara ett kort man anvander till mobilen och da maste man ha ett sim-kort! Caroline fick iaf lamna tillbaka sitt kort, men jag kunde inte gora det. Det ar inte alltid sa latt att gora sig forstadd har. :)
Men nu vet vi i alla fall hur man gor, man betalar direkt i telefonkiosken efter att man pratat klart!! Sa enkelt var det. :) Vi forsoker att ringa i morgon i stallet fran Saigon. Nu ska vi ga till rummet och packa det vi ska ha med till Saigon.

Inga bilder

Hade tankt ladda upp nagra bilder i bloggen, men det fungerar tyvarr inte. Ni far halla till godo tills jag kommer hem tror jag. Ev. bloggar jag fran mobilen nan gang med en bild tagen pa den.
I dag har vi solat och badat hela dagen, fast har legat mycket i skuggan. Vi blev ganska roda igar sa vi tar det lite lugnt. Vagorna ar jattehoga och det ar harligt i havet. Jattevarmt vatten! I dag holl jag dock pa att bli utan bikiniunderdel vid den hogsta vagen. Hamnade under vattnet sa jag knappt visste vad som var upp och ner ett tag och var tvungen att halla benen bojda eftersom trosorna satt i knavecken!!
Jag har testat mig fram ganska mycket med kameran och lart mig en hel del sa jag tror att det blir bra bilder.
I kvall var vi och at pa en jattemysig restaurang. Vi tog tre forratter och delade pa, tva sorters varrullar och pilgrimsmusslor som serverades i skalen. Sen at jag grillad anka till varmratt och Caroline at blackfisk. Jattegod mat sa dit gar vi nog fler ganger.
I morgon ska vi kopa tagbiljetter for att ta taget till Saigon pa sondag. Vi har bokat in oss pa ett 4,5-stjarnigt hotell! Riktig lyx! Vi ska aven ga pa fiskmarknaden i morgon.
Det ar valdigt spannande och intressant har. Vilken annorlunda kultur!
Just nu sitter det fyra geckoodlor pa vaggarna runt oss. Jag borjar vanja mig lite vid dom, aven om det ar lite ackligt nar dom sitter rakt ovanfor huvudet pa mig.
Facebook fungerar fortfarande inte. Forhoppningsvis funkar det i Saigon. :)

Fejan

For ovrigt verkar inte Facebook fungera har i Vietnam. Jag kommer varken in pa hotellets dator eller pa min mobil. Trist att inte kunna uppdatera sig om vad som hander hemma pa tva veckor! Jag testar igen nan annan dag och ser om det ar tillfalligt. Annars uppdaterar jag er har i stallet. :)

Vietnam

Nu ar vi framme i Vietnam. Resan gick bra, men var lang. Fran att jag lamnade Ljusdal till att vi var framme vid hotellet tog det 25 timmar. Vi har det jattebra har. Det ar varmt och harligt.
Idag har vi legat pa stranden hela dagen. Det ar jattefin strand, varmt vatten och hoga vagor. Hotellet ar fint ocksa. Vi verkar fa sallskap i rummet av geckoodlor men det ar bara att vanja sig. Jag blev ju lite nervos vid tanken forst, men dom gor inte sa mycket. :)
I kvall har vi varit inne i staden Phan Thiet, ca en mil fran hotellet. Vi trodde nar vi bokade resan att det var en by typ, men det visade sig vara valdigt stort! Att ta sig over vagen ar en utmaning med alla mopeder som kor at alla hall, men vi lar oss nog. Fragan ar hur det gar i Saigon, nar vi tycker det ar laskigt har. :)
Det blir tidiga kvallar sa vi kommer upp tidigt pa morgonen och hinner med att ata mycket vid frukosten och sen lagga oss pa stranden tidigt och forhoppningsvis fa en solstol.
Nu ar klockan strax atta och vi ar pa vag in till hotellrummet strax for att ta det lite lugnt innan vi lagger oss. Jag ska bara forsoka fa ett kort med den otroligt stora och vackra manen som lyser pa himlen ikvall! Kan lova att det kommer att finnas manga bilder att se nar jag kommer hem.

Modell för en dag

Snart måste jag sova, men jag ska skriva om min helg först.
I lördags åkte jag, Erika och Anna till Hudik för att vara modell för en dag. Vi blev sminkade och fotograferade.

Dom var jätteduktiga som jobbade där. Fotografen jobbade snabbt och visade oss vilka poser vi skulle ha, vilket var bra eftersom man inte är någon modell själv. :) Bilderna blev bra och man kunde köpa dom efteråt. Dock väldigt dyrt, men såna här saker gör man ju inte många gånger i livet och det är ju inte ofta man får så fina bilder på sig själv, så jag köpte fyra stycken.

När vi var klara åkte vi till McDonalds och åt och sen åkte vi hem till Anna och spelade Lips (typ Singstar). Mycket trevlig dag. Det slutade med att jag sov över hos henne och fick skjuts hem på söndag morgon.

Då var det dags att åka söderut för att möta upp Emma och Jocke och lämna över Zelda. Mamma och pappa ville inte att jag skulle ut och köra själv eftersom det var snö i luften, så dom skjutsade ner mig. Det var ganska skönt för jag var så trött. Zelda jamade i stort sett hela vägen till Hagsta (ett par mil norr om Gävle) där vi möttes upp. Vi tajmade väldigt bra och kom fram med kanske 3-5 minuters mellanrum. :)
Det var kul att hinna träffa dom en snabbis. Resan med Zelda ner till Stockholm verkar ha gått bra och hon har det bra hemma hos dom. Det känns skönt att jag kan slappna av när jag är utomlands och inte behöva oroa mig för att Zelda är själv mycket. Men det är himla tomt här hemma! Jag gör allt som jag gör annars, för att jag har Zelda. T.ex. vara försiktig när man öppnar dörren så hon inte smiter, lämna toalettdörren öppen och såna saker.

När vi hade lämnat av Zelda åkte vi till ett par som mamma och pappa bor granne med i husvagnen i fjällen, som bjöd oss på fika. Stannade en stund innan det var dags att åka hemåt. Vi stannade och åt middag på Condis. Mycket gott!

I dag efter jobbet åkte jag och Kristin och åt pizza på Salladsbaren så vi hann prata lite innan jag åker. Trevligt!

Nu tror jag att jag är klar inför resan och ska göra mig i ordning och lägga mig. I morgon bär det iväg! Spännande! Jag bloggar kanske nåt när jag är där om jag har möjlighet. Ni får ha det bra här hemma i Sverige!
Vietnam, here I come!!

One day to go!!

Bara en dag att jobba, sen är det semester!!

I morgon ska jag blogga om helgen, har inte hunnit göra det i dag.

Gonatt!

Veckan som gått

Veckan startade med enbart jobb och hemmakvällar. På onsdag kväll var det sen dags för lite After work på Järnvägs med några trevliga kollegor. Åt god mat och drack ett par cider. Jag och Kristin lyxade till det med trerätters. :)
På torsdag kväll passade jag på att gratta min fina Kristin som fyller år i dag, eftersom jag inte hinner gratta henne innan jag åker annars. Vi åkte till Condis och började med att äta en varm macka eftersom vi inte ätit middag. Sen tog vi även en varsin morotskaka. :) Jättetrevligt att sitta och prata av sig med henne.
I kväll har jag packat lite, men är inte klar än. Blir väl för mycket som vanligt. Ska packa ner allt först och sen plocka ur om det blir för mycket. :) Tänk att vi åker om fyra dagar!!