Köpenhamn

Det var ju en och en halv vecka sen jag kom hem från Köpenhamn, men jag har inte hunnit blogga nåt, så nu tänkte jag berätta lite om mina dagar i den vackra staden.
Jag åkte hemifrån på torsdag morgon med tåget, för att flyga från Arlanda. Resan gick jättebra och smidig. Eftersom Caroline hade fått jobb som hon inte räknat med, så hann hon inte komma och möta mig. Jag tog tåget från Kastrup in till Köpenhamn, där hennes rumskompis Özlam mötte mig. Första gången jag träffade henne, men hon var jättetrevlig. :) Vi pratade en stund när vi kommit hem till deras lägenhet, men la oss sen för att vila lite eftersom vi båda var trötta. Sen var det dags att duscha och göra sig i ordning för kvällens festligheter. Det var en festival som heter Distortion där. På eftermiddagarna och en bit in på kvällen är det dj:s som står ute på gatorna och spelar. Sen vid 22-tiden drar det i gång inne i någon lokal.
Vi gick ut och mötte en massa andra folk som dom känner. Trevligt folk som gjorde att man kände sig välkommen. Dom flesta som Caroline umgås med är från andra länder (Turkiet, Australien, England m.m.) så vi pratade mest engelska.
Festen utomhus var ganska bra på torsdagen, men inomhus var det ganska tråkig musik. Det lät som om dj:n var lat och inte orkade byta låt, så det blev väldigt enformigt. Vi stog och dansade i alla fall, men när Özlam ville åka hem, passade jag på att åka med henne, trött som jag var efter resan.

På fredagen sov vi länge (som alla kommande dagar också). När vi vaknat satt vi i lägenheten och slappade tills det var dags att göra sig klar för nästa fest. Det var tråkigt väder och den här kvällen blev det regnigt. Innan vi gick ut drack vi turkiskt kaffe. Till och med jag drack en liten kopp, men bara av en anledning. Vi skulle bli spådda i kaffesump. :) Men faktiskt smakade turkiskt kaffe liiite bättre än vanligt kaffe.
Özlam spådde oss vilket var roligt. Hon frågade om det skulle ske någon stor förändring i mitt liv snart, t.ex. nytt jobb. Jag berättade om skolan och hon sa att det skulle vara positiva förändringar så det låter ju bra. :)
Sen gick vi som sagt ut och dansade oss varma till musiken och drack några jägershots för att bli varma. Till slut, när vi alla var ganska frusna, var det dags att ta oss in. Vi fick gå en bit dit och det började regna ganska mycket. Det fanns flera olika byggnader att vara i och vi gick först in på ett ställe. Men sen skulle vi vidare och vi sprang dit i regnet och leran. Man var inte särskilt fin när man kom in. :) Där höll vi oss hela kvällen sen och dansade så länge så jag fick ont i ryggen och benen! Men en rolig kväll var det, trots vädret.

Lördagen var också lugn på dagen för att vila upp oss. Vi åt en rejäl frukost. Özlam gjorde pannkakor och vi hade melon, jordgubbar, bröd och allt möjligt annat. Jättegott!
Den här dagen åkte vi hemifrån lite tidigare, fast klockan var nog ändå runt fem tror jag. Då åkte vi till en kompis till dom som hade förfest. Jättetrevligt hade vi där, så vi blev kvar ganska länge. Till slut åkte vi till området där Distortion var och den här gången var det utomhus hela kvällen, även om det fanns tält att gå in i. Det fanns en del riktigt bra inslag. Bland annat en blåsorkester som helt plötsligt kom in och spelade mitt bland alla människor och dom gav verkligen allt! Riktigt bra!

På söndagen var vi uppe lite tidigare, eftersom Distortion var på dagen. Vi åkte in till en park där det spelades musik och satt där några timmar. Mysigt, men det hade varit ännu bättre om det var varmt. Vi köpte fish´n chips och det var riktigt gott!
Nu kommer det äntligen lite bilder eftersom jag hade med mig kameran. På kvällarna knäppte jag bara med mobilen och dom bilderna är inte inlagda i datorn än.

  

När vi kände att det blev lite för kallt gick vi hem och hyrde film efter vägen. Så det blev en lugn kväll med Mission Impossible 4 (bra film), choklad och chips.

På måndagen var Caroline tvungen att jobba igen, så jag gick på stan i några timmar. Köpte bara två toppar. Sen mötte hon upp mig och vi gick och åt pizza. Efteråt skulle vi hem till några av Carolines kompisar. Dom hade som tradition att träffas varje måndag och titta på en serie som jag inte minns namnet på nu och det var säsongsavslutning. Det jag inte riktigt hade tänkt mig var att vi skulle äta där! Dom bjöd på middag så det blev en andra middag för oss! Typ en timme efter att man vräkt i sig en pizza! Men det blev en liten portion. :)

På tisdagen var Caroline ledig så då gick vi runt i Köpenhamn. Vi gick ner mot hamnen och gick förbi Lilla sjöjungfrun och åt årets första mjukglass. Vi gick vidare mot slottet och sen efter hamnen, vidare mot Nyhavn där vi satte oss och vilade och drack någon cider.

 

 

Efter att ha gått runt lite mer så bestämde vi oss för att gå på bio. Vi gick och köpte biljetter och sen åt vi middag på en hamburgerrestaurang. Jättegott var det! Kan rekommendera Halifax om ni är i Köpenhamn. :) Sen blev det Men in black 3. Den var riktigt bra tycker jag. Efter bion åkte vi hem och jag packade. Umgicks lite mer på kvällen innan det var dags att sova. På morgonen efter skulle vi upp tidigt eftersom jag skulle åka hem med tåget.
Hemresan gick också bra utan några förseningar. Mysigt var det att komma hem till Zelda. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0