Första veckan avklarad

I dag hade jag ställt alarmet på 8.00, men var så trött så jag klev inte upp förrän strax efter 9.00. Men eftersom jag hade två timmar till att jag skulle åka med pendeltåget så hann jag göra mig i ordning och läsa de sidorna som vi skulle gå igenom på föreläsningen i dag.
På skolan gick vi först igenom projektarbetet som vi ska göra. Det var bra att få lite mer information. Vi fick även möjligheten att lära känna några av dom andra lite då vi delades in i tre grupper. Sen fick vi ett papper med ett antal bilder på, med olika typer av intressen, där vi skulle placera ut alla personer genom att mingla runt och presentera oss för varandra och försöka hitta en koppling mellan personen och en av bilderna. Det är bra att göra såna saker, för jag tror vi är 68 personer som läser höstens kurs tillsammans, om ingen har hoppat av denna första vecka.
Vi fick även försöka att dela in oss i grupper till projektarbetet, med ca fem personer per grupp. Jag ingår i en grupp med totalt fem tjejer. Jag tror att vi har ganska olika bakgrund, ålder och nationalitet men när vi satte oss och pratade lite så kändes det som att det kan bli en bra grupp. På onsdag ska vi sitta och försöka komma på vilket företag eller organisation som vi ska arbeta med.
 
Dagens föreläsning handlade om fraser. Just nu känns det svårt, men det kanske klarnar när jag sätter mig med övningarna och sedan vid seminariet när vi kan diskutera det tillsammans. Det är många nya ord i den grammatiken vi läser. Vi ska kunna hitta fundamentet, huvudordet, nominalfrasen eller prepositionsfrasen (det finns även fler typer av fraser) i en mening. :) Inte visste jag att det fanns så många delar i en enda mening. Då har vi inte heller gått igenom huvudsats, bisats, subjekt och objekt än! Vi ska ju även kunna placera alla ord i en ordklass. Men jag tycker faktiskt att det är roligt. När jag läser kurslitteraturen hamnar jag ibland på sidor som jag inte ens behöver läsa än, bara för att det är intressant.
 
När vi var färdiga i skolan åkte jag hem till Sundbyberg. Gick och handlade, så jag ska ha lite att välja på när jag ska laga mat. :) Letade mig fram till ICA i dag, eftersom Hemköp är både mindre och dyrare (tror jag). Kom till slut fram till en jättestor ICA-affär som hade det mesta, inte bara i matväg. Det är ju en liten bit att gå, men jag tror i alla fall att jag hittade den kortaste vägen hem. Jag får väl gå dit och "storhandla" en gång i veckan eller så, och handla småsaker på Hemköp som jag bor granne med.
 
Det blev nachos till middag i dag och i kväll lyxar jag till det med godis, naturgodis, läsk och glass. Fast jag tror iofs inte att jag orkar allt. :) Jag hittade en ny Polly, charter heter den. God. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0