Föreläsningar och bakning

I går hade vi en föreläsning. Efteråt hade vi möjlighet att göra ett test för en studie där de undersöker inlärning av språk (eller något liknande). Jag och Camilla valde att stanna kvar och göra det. Vi fick först ett antal svåra engelska ord som vi inte kunde (det var meningen att vi inte skulle kunna dem). Vi fick svara på vilka vi kände igen och inte. Sen fick vi läsa en engelsk text som förklarade några ord och se en kort föreläsning på svenska som förklarade några andra ord. Efter det fick vi göra ett nytt lite längre test där vi skulle försöka att komma ihåg orden vi lärt oss. Det var 15 förklaringar och fyra ord att välja mellan till varje förklaring. Det var väldigt svårt och de orden jag tyckte jag lärde mig i texten glömde jag snabbt bort. Det tog mindre än en timme att göra och var lite roligt och så fick vi en macka som belöning. :) Nästa vecka kan vi göra ett till litet test på typ tio minuter och om man har gjort båda testen så får man en biobiljett, eller bokcheck. 
 
I dag har vi haft vårt första seminarium. Innan det skulle vi ha en timmes kursinformation för vår klass, men det tog 15-20 minuter och var bara information som vi redan hade kunnat hitta själv på vårt intranät, så det var ju lite onödigt. Seminariumet var bra och läraren verkade jättebra. En lugn, trevlig och pedagogisk tjej från USA. Vi blev indelade i samtalsgrupper som ska träffas inför varje seminarium. Först fick vi göra grupperna själva, men hon märkte nog att vi bildade grupper med de vi redan känner, så hon ändrade sig och skapade grupperna åt oss. Så nu lär man känna några nya människor. Det är ju bra. :) Vi är fyra stycken i gruppen och de andra verkar trevliga. 
 
När jag kom hem ställde jag mig och bakade, trots att jag borde ha pluggat. Jag trodde inte att vi hade något att läsa till i morgon, men fick veta i dag att vi hade en hel del, men jag bestämde mig för att gå på mina tidigare planer. Jag bakar väldigt sällan matbröd men har länge tänkt testa att baka ett hälsobröd från min DHL-kokbok. Jag är alltid lite skeptisk mot mörkt bröd och bröd med frön och sånt i, men det var faktiskt jättegott! Tyvärr blev det inte riktigt färdiggräddat, men nästan, och det blev ju gott ändå. :) Det blev två limpor så den andra är förhoppningsvis bättre. Till middag gjorde jag linssoppa. Det var faktiskt första gången nånsin som jag gjorde soppa från grunden! Jag lyckades först koka bort all vätska och det hade också bränt lite i botten. Jag skyller på spisen igen... Men jag hällde på vatten och kokade upp igen och då blev den bra. :) 
 
 
I går var jag och handlade till bakningen och matlagningen. Jag köpte också hem en massa frukt så jag kan göra fruktsallad. En massa nyttigheter blev det, men det är inte billigt att vara nyttig. :/ 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0