Dophelg

I fredags efter skolan åkte jag alltså hem till Ljusdal. På kvällen var det lite som behövde fixas inför morgondagen, som till exempel att skriva ut en bild till framsidan på fotoalbumet jag hade köpt till Vilgot, slå in presenten och skriva kortet som jag hade gjort. Dessutom skulle jag göra en logga till ett "hittepå-företag" inför vårt tal som vi ska hålla på skolan i morgon. Till slut kunde jag ta det lite lugnt i soffan en stund.
På lördagen efter att ha gjort oss i ordning åkte jag, mamma och pappa vid tiotiden mot Härnösand där dopet skulle vara. När vi kom fram började vi med att gå och äta en macka på ett fik. Sen gick vi till vandrarhemmet där mamma och pappa skulle bo. Vi bytte om till finkläderna och jag sminkade mig. Sen var det dags att gå till kyrkan och jag var lite nervös. :) Jag letade upp Emma, Jocke och Vilgot som höll på att göra sig klara och ta på Vilgot dopklänningen. Sen var det dags att sätta igång. Jag fick bära fram Vilgot i kyrkan och höll honom i början. Det blir ganska tungt att hålla honom på det sättet jag gjorde, sittande i min famn så han tittar framåt och alla kan se honom, så efter en stund fick Jocke ta över.
Dopet var jättefint och Vilgot var glad och följde med hela tiden på allt som hände. Två jättefina låtar som Emma och Jocke valt framfördes av en tjej som sjöng och en kille som kompade på gitarr. De var jätteduktiga! Prästen glömde bort att jag skulle läsa en dikt, så när han började avsluta påminde Jocke honom så jag fick avsluta dopet med dikten. Jag fick väldigt bra respons och alla verkade tycka att jag hade skrivit en fin dikt som passade bra in på Vilgot och hans föräldrar. Det var även några stycken som fick lite tårar i ögonen och det är nog ett bra betyg. :)
 
Efter dopet blev det fotografering och sen gick vi till en restaurang mitt emot kyrkan där vi åt god middag. En egen liten meny hade gjorts i ordning till oss för att göra det lättare för köket, så vi hade en fiskrätt och en kötträtt att välja mellan. Jag åt kalvfilé med en potatiskaka, blomkålspuré och bearnaisesmör. Till efterrätt blev det jordgubbstårta. Jättegod middag med trevliga människor. Roligt att träffa Jockes släkt också. Efter middagen var det dags för presentöppning och de fick många fina presenter. Sen åkte jag, mamma, pappa, Emma, Jocke och Vilgot hem till Jockes mamma (som såklart också var med!) där vi satt och pratade och drack lite vin. På kvällen åkte mamma och pappa till vandrarhemmet och själv skulle jag sova hos Vilgots farmor, där även Emma med familj bodde. :) När de andra gått och lagt sig så satt jag, Emma och Jocke uppe och tittade på tv och åt en otroligt god kaka som Jockes mamma hade bakat! Helt underbar kaka som jag hade kunnat äta upp hela av kändes det som. :) Kanske måste be om receptet... ;)
 
På söndagen gjorde vi oss i ordning och åt lite frukost och så. Vid lunchtid åkte vi (min familj, Emmas familj och Jockes mamma) till en restaurang och åt lunch innan det var dags för oss att åka mot Stockholm. Hemresan gick bra och vi kom hem tidigare än väntat.
En mycket bra och mysig helg har det varit!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0