Misslyckat

I kväll hade jag bestämt mig för att baka fikabröd till mina kollegor och ta med till jobbet i morgon. Jag skulle göra citron- och vit chokladbrownies enligt det här receptet. Men ganska tidigt insåg jag att det inte skulle bli bra. Choklad, smör och socker skar sig så jag hade en klump som "simmade" i en vätska. Jag rörde runt tills det började gå ihop och skulle sen tillsätta ägg. Då skar det sig ännu mer och allt verkade separera sig från varandra. Då bestämde jag mig för att ta elvispen och försöka att vispa ihop det i stället och då började det bli en smet i alla fall. Men den ska egentligen inte vispas utan bara vändas/blandas. Jag chansade och fortsatte i alla fall och en kaka blev det ju till slut. Men den ska vara saftig och kladdig men blev i stället ganska torr. Smaken är det inget fel på men den blev väldigt tråkig. Dessutom blev den lite hård på ytan. Väldigt konstigt alltihop men jag gissar att den blev för varm direkt från början så att den skar sig. Nu vet jag ju till nästa gång, om jag vågar mig på receptet igen. :) Jag har aldrig gjort en smet i kastrull så där, alltså när den är varm, vilket kan ha varit problemet. 
Eftersom resultatet blev som det blev vill jag inte bjuda på det i morgon så det blir tyvärr inget fika för oss. Men som tur är så har de inte väntat sig något fika heller. Nu fick det åka in i frysen i stället för jag vill ju inte slänga ätbara kakor! Jag får väl se om jag tröttnar på dem och slänger till slut för nu får jag ju inte plats med nya, godare kakor i frysen.
Det var nog första gången jag misslyckades så pass mycket med bakning tror jag. Men av misslyckanden lär man sig. :) 
 
Apropå recept så har jag ju glömt att länka till toffifee brownie muffinsarna jag bakade i helgen. Här hittar ni det receptet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0