Tre år...

För exakt tre år sedan, söndagen den 24:e juli 2011, satt jag bänkad framför tv:n hela dagen. Jag tror att solen sken utanför och hade gjort det under helgen men jag hade suttit framför tv:n hela helgen. 
Två dagar tidigare gick jag från jobbet för fyra veckors semester men strax innan jag gick läste vi på nyheterna att det hade skett ett bombattentat i Oslo. En stund senare rapporterades det att några personer hade skjutits ihjäl på ett sommarläger. Under kvällen ökade dödsantalet men ännu visste man inte vidden av det hela. Jag förstog nog inte riktigt hur illa det var förrän på lördag morgon då jag satte på tv:n så fort jag vaknade och dödsantalet hade stigit ännu mer. 
Hela helgen satt jag som i chock, grät om vartannat och bläddrade mellan kanalerna för att förstå vad som hänt, för att höra intervjuer med överlevande, se minnesgudstjänsten och allt annat som sändes. Så otroligt tragiskt, 77 personer döda varav de flesta ungdomar. Det är en av de nyhetshändelser, historiska händelser, som jag kommer att minnas starkast. 

I dag började jag läsa boken som har skrivits av en överlevare och hennes pappa. Det kommer troligtvis bli en känslosam läsning...




Kommentarer
Postat av: Kristin

Så fruktansvärt! Det och 11 september är dom händelser som jag minns starkast! Usch!

Svar: Samma här. Det är två händelser jag alltid kommer att minnas och de enda två stora nyhetshändelserna (tror jag) som jag minns var jag var när det hände.
Lena

2014-07-24 @ 22:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0