Mer än halvtid

Nu har jag varit här i en vecka och jag åker hem om bara fem dagar. Först ska vi ta en weekend i Peking för nu är allt klart. :) 
I tisdags åkte jag till universitetet och mötte Emma, där vi åt lunch med en svensk tjej som Emma umgås med här. Sen åkte vi och hämtade våra pass, med visum i. Sen åkte vi till ett lite dyrare/finare område i Hong Kong och shoppade och fikade. Jag hade spenderarbyxorna på igen! Kanske lite för mycket till och med. Vi gick förbi en liten fotobutik som jag ville gå in i bara för att kolla vad de hade för macroobjektiv. En av de som jobbade där frågade vad jag ville ha och så visade han en lins till mitt vanliga objektiv som funkar både för macro och vidvinkel (båda två har jag funderat på länge). Han gav mig först ett pris på typ 2900 HK dollar (ungefär samma i SEK). Jag sa att jag skulle fundera och då sänkte han priset med några hundra. Så fortsatte det tills priset var nere i 1500. Efter att funderat länge så slog jag till trots att jag hade tänkt fundera och kolla vad de ska kosta, men jag tänkte att jag nog fick ett bra pris. Väl hemma googlade jag och då verkade det som om det vara kostade några hundra. :/ Vi åkte därför dit idag igen, redo att förhandla om att få pengar tillbaka. Så fort jag sa till ägaren att jag hade fått ett orimligt pris så blev han jättearg och verkade nästan förolämpad. Han ville att jag skulle bevisa det och jag visade bilder jag sparat från nätet med lägre pris. Han sa då att det var ett annat märke, vilket kanske stämmer. På det jag köpte står märket på Japanska så jag vet inte riktigt vad det är. Efter att ha stått och varit arg på varandra ett tag gick vi därifrån och jag behöll linsen. Det hade inte gått att diskutera eller förhandla med honom. Han sa att jag skulle gå till motsvarande Konsumentverket. Så nu har jag antingen en bra lins för ett bra pris, eller så har jag blivit blåst. Otroligt dumt att jag köpte det istället för att kolla upp det först men jag trodde inte jag skulle få samma pris igen. Jag får se det positivt, jag har en macro- och vidvinkellins som jag ändå har funderat på (fast jag har tänkt objektiv). 
Efteråt skulle vi åka till en strand i Hong Kong, eller som en liten mysig hamnby utanför själva stan. Vi tog tunnelbanan några stationer dit bussen går ifrån, men då gick den inte där nu pga att vägarna är avstängda pga demonstrationerna, så vi fick åka tillbaka nästan hela vägen och sen gå ett bra tag och leta upp var bussen gick. Till slut kom vi iaf till Stanley, som byn heter. Det var jättefint och mysigt. Helt annorlunda mot för resten av Hong Kong. Vi började med lunch och åt en pizzaslice (den största jag sett tror jag). Sen gick vi och tittade på en marknad där och sen gick vi efter strandpromenaden och fotade. Vi tog även ett glas rosevin innan det var dags att åka tillbaka. Den enda shoppingen blev en varsin sjal. 
När vi kom till stan igen så gick vi och tittade på ljusshowen som visas varje kväll här. De har en massa ljuseffekter på olika byggnader och laserstrålar upp mot himlen och allt är koreograferat till musik. Det var fint och roligt att se även om jag trodde att det skulle vara större och mäktigare. Resten av kvällen har vi bara förberett oss inför imorgon.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0