Roliga dagar i Hong Kong

Här kommer en liten uppdatering från de senaste dagarna. I fredags åkte vi linbana uppe i bergen en bit utanför stan. Det tog ca 25 minuter och på vissa ställen var man väldigt högt upp. Det var härligt och lite småläskigt ibland. Väl framme kom man till en liten by med restauranger och affärer. Dessutom finns världens högsta sittande Buddha där. Det var fint och en väldigt häftig och imponerande utsikt. När vi kom ner igen gick vi i en outletgalleria men det blev ingen shopping. Trötta efter dagen köpte vi med oss soppa, bröd och vin till middag och cupcakes till efterrätt och hade en lugn kväll hemma.

Lördagen startade vi med en joggingrunda. För att komma till det stället där de flesta springer, högt upp med utsikt över stan med mycket träd som ger en skugga, så var vi tvungna att åka tunnelbana och sen gå en massa trappor upp. När vi kom upp var jag ganska trött i benen så vi promenerade först en km. Sen sprang vi tre, gick en och sprang tre km igen. Det var bra eftersom jag oftast springer omkring fem km. Det var skönt att komma ut och springa och temperaturen var behaglig. De första dagarna var det omkring 30 grader men nu är det närmare 25 så det är skönt. När vi kommit hem igen tog vi det lugnt i några timmar innan vi gick till ett köpcentrum och shoppade. Det blev några blusar, en kjol, ett halsband och ett kort/sedelfodral för mig. Sandalerna på bilden köpte jag uppe vid Buddhan. Efter shopping och middag gick vi till Ritz och drack en drink i baren på 123:e våningen. Där hade man fin utsikt över stan.

I går, söndag, tog vi sovmorgon. När det började bli dags för lunch gick vi ut och köpte friterade bläckfisk- och potatisbollar som var goda. Sen gick vi mot Ladies market som är en lång marknad med lite allt möjligt. Vi fortsatte till en annan marknad där vi köpte Dumplings. Sen gick vi till the Goldfish market där de säljer alla möjliga djur. Fiskar hänger i påsar på rad, hundvalpar och kattungar som är till salu har de i burar. Jag hade lite svårt för den marknaden. Samtidigt som jag vill stå och titta på dem eftersom de är så himla söta så är det hemskt att se dem behöva sitta där. Efter marknadsbesöken köpte vi med oss mat och fixade hemma. Det blev lite småplock i en salig blandning: minipizza, nudlar, korv, tomater, bröd och vin.

I dag tog jag sovmorgon medan Emma var i skolan, sen möttes vi upp och åkte till Air Chinas kontor. Vi försökte boka flygbiljetter till Peking igår men fick inte igenom bokningen trots att pengarna hade dragits. Som tur var kunde de hjälpa oss så att vi fick våra biljetter. Sen gick vi till stället där man ansöker om visum, som ligger i samma byggnad, och fixade det. Det tog över två timmar eftersom det var lång kö. I morgon ska vi hämta det så vi får hoppas att de godkänner oss som besökare till Kina. :) Sen åt vi middag och köpte med oss cheesecake hem som vi ska njuta av nu!