Sightseeing i Peking

Det är väl dags att berätta om de sista dagarna på min semester. Nu är jag ju hemma igen och har varit lite seg sen jag kom hem. Jag har inte gjort så mycket dessa dagar, men i dag har jag i alla fall pluggat en del. Jag delar upp inläggen lite för att det inte ska bli så extremt långt. Det här är alltså dag 1 i Peking. :) 
 
De sista dagarna spenderades ju framför allt i Peking. På fredagen var vi ute på lite sightseeing och gick först till Förbjudna staden och Himmelska fridens torg. Vi gick runt och tittade på alla tempel och vallgravar. När vi skulle gå ut från Förbjudna staden för att komma till torget kunde vi inte gå ut samma väg som vi kom in, så det tog en stund att hitta ut. När vi även hade gått över Himmelska fridens torg gick vi mot hotellet. Det blev lunch efter vägen och vi tog det säkra före det osäkra och åt på McDonalds. :)
Efter en snabbis in till hotellrummet gick vi till Himmelens tempel. Det visade sig vara inte bara ett tempel utan en jättestor park med flera tempel. Det var jättemysigt att gå runt där, lugnt och fridfullt och ljudet från bilarna stängdes ute helt. Det fanns både skog och en rosträdgård. När vi hade varit där hade större delen av dagen gått så vi gick (eller åkte tunnelbana när vi inte hittade) tillbaka till hotellet och gjorde oss i ordning för kvällen.
Efter att ha försökt att leta efter en bra restaurang så valde vi att åka till en restaurang som Emma hade läst om i en artikel i skolan. Det visade sig vara ett bra val. Vi hade bestämt oss för att äta Pekinganka och när jag skulle beställa sa jag två Pekinganka. Servitrisen sa "Two ducks? Wow!". Ha ha...nej, vi vill ha en anka för två personer! Inte lätt när man inte har nån aning om hur man ska beställa! Vi beställde även in två ris vilket hon såg lite förvånad ut. Efteråt förstog vi varför eftersom riset var helt överflödigt. Kocken kom in och skar upp ankan framför oss. Servitrisen visade sen hur vi skulle göra. Det var ungefär som att göra en tortillas, med pinnar. Inte helt enkelt för mig! Jag fick kämpa lite för att få ihop alla pannkakor, jag behöver lite bitar att greppa när jag äter med pinnar. :) Till slut fick jag i alla fall in snitsen. Vi kom dit ganska sent och det verkar som om Pekingborna inte är ute så länge, så vi var på slutet nästan ensamma kvar. Hela personalen gick och väntade på att vi skulle bli klar och så fort jag hade ätit sista tuggan kom de med notan! De ville visst gå hem. :) Det var i alla fall en av de godaste maträtterna jag har ätit! Otroligt god middag! Jag hade nästan kunnat äta en hel anka för att det var så gott. ;) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0