Sista dagarna

På söndagen i Peking tog vi det ganska lugnt på morgonen. Efter hotellfrukosten åkte vi till en stor lokal loppmarknad och kikade lite. Vi hann inte gå så länge eftersom vi var tvungna att åka och checka ut från hotellet. När det var klart så gick vi och tittade i några affärer. Vi hade några shoppingcenter vid hotellet där vi gick. Det blev även lunch på Burger King. :) Ja, lite tråkiga var vi kanske med maten. Vi var lite fega för att prova så vi nöjde oss med Pekingankan. Sen var det dags att åka till flygplatsen. På vägen mot tunnelbanan såg vi en man som stog någon meter från sin son och väntade på att han skulle kissa. Han satt på huk mitt på trottoaren och kissade! Peking är lite ofräscht och smutsigt. Folk harklar sig och spottar lite överallt. Både i Hong Kong och Peking är det helt okej att rapa helt öppet. På flyget till Peking satt jag och Emma i mitten av fyra platser, med en kines på varsin sida och båda satt och rapade. 
 
Innan vi flög från Hong Kong så åt vi mat på flygplatsen eftersom vi inte trodde att det ingick mat på flyget. Det visade det sig dock göra så i Peking väntade vi till flyget med att äta. Tyvärr blev flyget försenat ungefär 1,5 timme så vi var hungriga när maten väl kom! 
 
På måndagen, tillbaka i Hong Kong, åkte Emma till skolan på morgonen. Jag packade väskan och tog det lite lugnt. Sen gick jag ut en liten sväng för att titta i några bakbutiker som Emma hade berättat om som låg efter hennes gata. Det var tur att jag inte hade så mycket plats i väskan och att pengarna var slut för annars hade jag kunnat shoppa mycket där! Sen gick jag och köpte lite lunch och gick hem till Emma. Hon åt lunch på skolan och kom sen hem. På eftermiddagen gick vi och åt glass på Häägen Daaz. Det finns överallt i Hong Kong och det visade sig vara som att gå på restaurang. Man fick sätta sig och beställa från en meny och det fanns ordentliga efterrätter där! Vi nöjde oss med två kulor glass. En servitris kom också och hällde upp vatten och såg till att man alltid hade vatten i glaset. Trevligt. :) Vi gick sen tillbaka till Emma och tog det lite lugnt. Sen tog vi med mina väskor och gick till en galleria där vi varit tidigare och ätit mat. Det blev en favorit i repris, friterad kyckling med sötsur sås. Den bästa maten vi ätit under dessa veckor förutom Pekingankan. Efter middagen var det dags för mig att påbörja resan hemåt. 
Jag hade gott om tid på flygplatsen och gick runt och kikade i affärer. För de sista pengarna så köpte jag godis. :) Flygningen till Dubai gick bra men jag var lite smånervös. Jag tycker om att flyga och skulle inte säga att jag är rädd, men turbulens gillar jag inte och det var väldigt mycket turbulens under den flygningen. Jag hade tänkt sova eftersom vi åkte mitt i natten men det blev inte mycket sömn tyvärr. I Dubai hade jag ett par timmar innan nästa flyg avgick. Det visade sig vara ganska lite folk som skulle till Stockholm och eftersom det var ett stort flygplan tror jag att de flesta sällskap hade en egen rad, vilket betydde att jag hade en rad för mig själv. :) Jag satte mig och kollade på film men orkade bara en stund innan jag somnade. Jag sov väl någon timme i alla fall men hann även kolla på två filmer. När vi hade landat och jag hade kommit igenom passkontrollen och kom till väskbandet så såg jag min väska direkt! Det har aldrig hänt tror jag att väskan har hunnit komma innan jag är där. :) 
När jag hade kommit hem så tog jag det bara lugnt. På kvällen somnade jag på soffan klockan åtta och sov nästan en timme. Sen la jag mig och sov i tolv timmar (med ett avbrott halv sex när jag vaknade)! Jag hade visst lite sömn att ta igen. :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0