Resan till Dubrovnik

Som ni nog vet är jag hemma igen efter några underbara dagar i Kroatien. Jag ska försöka att berätta lite kort om vår resa. 
 
Söndag
Vi åkte alltså i söndags eftermiddag och lämnade Arlanda 45 minuter försenade. Väl framme vid vår lägenhet blev vi glatt överraskade över hur fint det var och hur trevlig vår "hyresvärd" var. Det fanns bland annat AC, Wi-Fi och en stor terass som vi delade med en mamma och dotter som anlände samtidigt som oss och bodde i grannlägenheten. Eftersom vi kom dit så sent på kvällen så gick vi direkt ut och letade upp en restaurang för en sen middag. Jag åt Pasta carbonara som var okej men inte direkt den bästa jag ätit. Efter att ha letat upp en supermarket (efter många om och men) så gick vi hemåt. 
 
Måndag
När vi vaknade till vår första dag i Dubrovnik blev vi lite deppiga eftersom det regnade och åskade. Vi låg och drog oss lite och tog det lugnt men gjorde oss sen i ordning för att gå ut och kika runt lite och förhoppningsvis kunna gå till stranden. När vi var färdiga och gick ut så hade det klarnat upp så vi gick direkt till stranden. :) Det blev en strålande dag ändå och vi solade och badade. Det var riktigt härligt i havet! Senare på eftermiddagen, efter att ha varit och handlat lite, gick vi hemåt och gjorde oss i ordning för kvällen. Vi åkte till gamla stan och gick runt och kikade och åt middag. Vi avslutade kvällen med att ta något att dricka på en bar som låg på en höjd precis vid vattnet, där det var väldigt vackert med fullmånen. 
 
 
Tisdag
På tisdagen vaknade vi till sol och gick direkt till stranden. Efter att ha legat och njutit på solstolen hela dagen, med ännu ett dopp i havet, gick vi hemåt och satt en stund på terassen och tog det lugnt. Därifrån såg vi ett åskväder över bergen. Som tur var kom det aldrig nära oss. Framåt kvällen åkte vi in till stan och började med att gå till linbanan som går upp på berget där man får en jättefin utsikt över Dubrovnik och flera öar. Där såg vi en otroligt vacker solnedgång. Jag som älskar solnedgångar blir så lycklig när jag får se en sån solnedgång över havet. Det är ju så sällan man har chansen. Tur att det var bra väder, även om det var lite disigt. När vi hade sett solnedgången och gick mot restaurangen som finns där uppe så såg vi en jätteliten kattunge, mer eller mindre nyfödd som fortfarande inte hade öppnat ögonen, som låg och jamade på en stentrappa. Jag förstår inte hur den har hamnat där men hemskt var det och det skar i hjärtat. Vi stog där en stund tillsammans med några andra som också hade sett den. Den vinglade omkring lite och var på väg mot trappavsatsen en gång så jag lyfte in den. Jag kunde inte lämna den, förrän en kille kom och tog upp den och klappade den så den blev lugn. Sen såg vi att han och hans tjej gick runt med den och funderade på vad de skulle göra och letade efter mamman. Jag och Erika har "bestämt" och intalat oss att det gick bra med den. Usch vad hemskt det är att se övergivna kattungar. :( 
Vi hade tänkt äta där uppe men det var en dyr restaurang och dessutom kö så vi åkte ner till gamla stan i stället. 
När vi skulle åka hem på kvällen tog vi som vanligt bussen. Vi visste om två bussar som vi kunde åka så vi hoppade på den första av dem som kom. Fullproppat med folk var det, precis som varje kväll och vi såg knappt ut. Efter en stund upptäckte jag dock att det var båtar utanför, vilket det inte är efter vägen mellan oss och gamla stan! Jag säger till Erika att vi är vid en hamn och att vi måste åka med fel buss! Vi börjar fundera på vad vi ska göra. Jag säger att bussen antagligen går runt, så att om vi stannar kvar så kommer vi till slut hem, men vi vet ju inte hur lång tid det tar. Sen råkar jag titta ut genom fönstret och ser en gata som går nedanför oss! Bussen svänger av åt motsatt håll från oss så vi hoppar av vid den första busshållsplatsen. Vilken tur att jag lyckades se den gatan så att vi kunde promenera hem! Vi hade alltså hoppat på en buss som vi hade fått veta att vi kunde åka med, som dessutom går förbi vår lägenhet på väg till stan, men sen tar den tydligen en annan väg tillbaka. 
 
 
Onsdag
Vår sista hela dag (trodde vi) hade vi återigen strålande sol och låg på stranden hela dagen. När vi kom hem och skulle duscha hade vi inget varmvatten så det blev en snabbdusch! Vi gjorde oss i ordning för kvällen och åkte in till stan igen. Den här dagen hade vi bestämt oss för att gå runt muren. Även om jag har gjort det en gång tidigare så är det roligt att göra det igen. Det är fin utsikt över alla hustaken. Det var ett japanskt par med två små barn som gick runt där och släppte iväg barnen som sprang där på muren. Vi blev jättenervösa eftersom det på vissa ställen är en ganska låg mur som de skulle kunna klättra över! Ibland lät de också barnen ligga på muren och titta ner, och även om de höll i dem så tyckte jag att det såg väldigt farligt ut! Vi såg även ett annat par som satt på muren, med benen utåt. Jag förstår inte att man får för sig att göra det! 
När vi hade gått runt så gick vi och åt middag på en ganska fin restaurang, där vi även tog en varsin cocktail kvällen innan. Jag hade bestämt mig för att äta fisk, eftersom vi ändå var i Kroatien! Jag tog "dagens fisk" som var havsbrax (fast jag visste inte då vad det var eftersom jag inte visste vad sea bream var på svenska) och det var helt okej men inte riktigt vad jag hade hoppats på. Dels fick jag äta väldigt försiktigt eftersom det var ben i fisken och tillbehören hade kunnat vara roligare. Aubergine, paprika och två små skivor potatis. Jag slog på stort och tog efterrätt eftersom det var sista kvällen och den var god! :) Efter middagen tog vi en sista promenad i gamla stan och tittade i affärer. 
 
Torsdag
Vår sista dag var det regnigt i Dubrovnik. Vi hade inte så mycket tid till att göra något så det gjorde inte så mycket. Vi gick i några affärer precis bredvid där vi bodde och gick sen till ett snabbmatställe (typ Sibylla) och åt en tidig lunch. Strax före klockan tolv fick vi skjuts av vår hyresvärd till ett hotell där vår transferbuss skulle hämta oss. I bilen frågade vi grannarna om de hade haft problem med varmvattnet. Då visade det sig att det fanns en knapp bredvid lysknappen till badrummet, där man stängde av varmvattnet! Så det var alltså vårt eget fel att vi inte hade varmvatten! Typiskt! :) 
På flygplatsen gick vi i Taxfree-butiken och inväntade att få boarda flyget. Allt gick smidigt och vi satte oss på planet i god tid och trodde att vi skulle komma iväg tidigt. Efter att ha väntat en stund ropade kaptenen ut i högtalarna att det var för låg nivå av en vätska till hydrauliken och de behövde kontrollera att det inte var en läcka någonstans. Där satt vi i drygt en timme och väntade och blev uppdaterade då och då att man försökte få tag på en tekniker. Till slut hade de bestämt att vi skulle få gå av planet och vänta. Vi var jättehungriga och köpte en stor baguette. När vi hade väntat i ungefär 1,5 timme till ropade de ut att flyget var instället och att vi skulle få åka till ett hotell. Det var bara att hämta ut bagaget och sätta sig på en buss igen. Hotellet låg ganska nära, nere vid en hamn. 
Eftersom vi kom dit redan vid sju så gick vi ut och tittade lite. Vi satte oss på en bar vid havet för att ta något att dricka, innan vi skulle gå tillbaka till hotellet för att äta middag som vi blev bjudna på. Vi var ju inte hungriga efter vår baguette så vi tänkte vänta lite med den. När det är dags att betala för drinken får vi veta att de inte tar kort och vi hade ju gjort av med alla kontanter på flygplatsen! Vi fick därför ta en promenad efter vattnet in till centrum i den där byn för att ta ut pengar. Det tog 10-15 minuter att gå dit och vi köpte med oss lite chips och dryck från en supermarket som vi kunde ta på hotellrummet sen. 
Lagom till att vi var framme vid baren igen för att betala hade det blåst upp till storm nästan och dessutom börjat regna. Precis när vi kom fram började det ösa ner och dessutom åska! Så vi satte oss och tog något mer att dricka i väntan på att det skulle lugna sig. När regnet hade minskat lite så sprang vi hem till hotellet och var ändå jätteblöta när vi kom fram! Då hade de dessutom slutat servera middag så vi hann inte med vår gratis mat. :( Så vi satt på rummet och åt och drack det vi hade köpt med oss. 
Även om det var lite smådrygt att vi inte kom iväg så var det ju trevligt med en till kväll och att se ett till ställe. Dessutom borde vi få tillbaka en del pengar på försäkringen! :) 
 
Fredag
Redan klockan 7.00 gick bussen från hotellet mot flygplatsen så vi var trötta när vi klev upp. Jag skyndade mig att slänga i mig lite frukost som vi också blev bjudna på. På flygplatsen fick vi checka in igen och det var lite strul som det verkade eftersom vissa behövde bokas om till nya anslutningsflyg. Klockan 8.00, precis som det var sagt, landade ett nytt flyg från Stockholm med en tekniker ombord. Teknikern stannade kvar med vårt ordinarie flygplan och vi fick resa hem med det nya planet. Den här gången gick allt bra och vi kom iväg i tid. Vi var trötta och det var skönt att komma hem. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0